Vi har träffat mönsterformgivaren Cathy Nordström i hennes nyöppnade ateljé där New Day designat och tillverkat förvaring till alla vackra textilier och kuddar.
Efter att ha jobbat som grafisk designer och mönsterdesigner i över tio år, både i Stockholm och New York längtade Cathy efter att få göra något eget som hon verkligen brann för. Genom sitt företag Studio Cathy Nordström säljer hon sina egna mönster på textilier och tapeter över hela världen. Hon har låtit sina följare hänga med på resan i allt från hur hon skapar och bygger upp sitt varumärke till tankar bakom alla mönster och bilder från produktionen.
- När började ditt intresse för design och mönster?
Det började tidigt, jag vet inte hur många gånger jag målade och möblerade om mitt rum som liten. Jag har alltid ritat mycket och ett tag trodde jag, som så många andra tonårstjejer, att jag skulle jobba med mode. Men det var ändå alltid inredning och textil som fick hjärtat att bulta och jag älskade att komma hem till de av mina föräldrars vänner som hade lagt ned tid och kärlek på sin inredning. Jag minns väl hur jag även gav mig pojkvänners ofta ganska sunkiga ettor och med liten budget lyckades göra dem betydligt mer hemtrevliga att vistas i.
- Hur skulle du beskriva din stil?
Ombonat och hemtrevligt med många lager textil. Mycket keramik och udda inköp från resor och auktioner.
- Hur såg processen med New Day ut, vad hade du för förvaringsbehov och önskemål?
När vi flyttade till vårt nya showroom behövde vi förvaring för alla kuddar och textilier, och framförallt våra tygprover som vi dagligen skickar till kunder och inredare. Det är en ganska djup lokal med kontor längst in, väggarna hade massa små språng och jag tyckte det var otroligt svårt att planera den här förvaringen. Henrik kom in med nya ögon och föreslog att vi skulle rama in öppningen till kontorsdelen och dölja alla små språng genom att bygga en stor bokhylla i vinkel. På det sättet kunde vi också ge intrycket av en mer balanserad layout på lokalen så att den inte kände så smal och mörk. Det är högt i taket i lokalen så vi kunde verkligen jobba på höjden också och beställde till reling i mässing och en fin stege i ek. Det blev så bra!
- Vad karaktäriserar en intressant inredning enligt dig?
En intressant och inbjudande inredning berättar en historia om vem som bor där. Man måste vara modig när det gäller inredning, annars blir det bara beige och grått. Och vi har på tok för många greige hem i Sverige. FÖR kurerade hem blir dessutom tråkiga och opersonliga. Till exempel, låt för guds skull inte en inredare välja vad du ska ha i din bokhylla eller på väggarna. Man vill se personliga ting, foton, böcker, arvegods, konst och udda inköp från resor som personen ifråga gjort.
På senare år har jag en regel, om jag tvekar angående ett färgval eller textilval så går jag alltid åt det mer vågade alternativet. Annars vet jag att jag kommer ångra att jag fegade ur med resultatet att det ser ut som hemma hos någon annan. Det absolut tråkigaste jag vet är när någon har köpt en hel stil, när man kan se exakt vilken inredare som varit i farten. Ända in i bokhyllan.
- Vad är viktigt att tänka på när det kommer till val av textilier och mönster, samt vilka är de största misstagen folk gör?
Viktigt är att tänka lager på lager, det behövs mycket textil för att åstadkomma en miljö. Titta bara på hotell till exempel, hur många olika punkter av textil man använder sig av i en hotellinredning. Mattor, fodrade gardiner, gardinkappor, måååånga kuddar, plädar, överkast, pläd ovanpå överkastet osv. Jag älskar till exempel att, som engelsmän och amerikanare, lägga en tunn kelim eller dhurrie ovanpå en sisalmatta. Det är ju helt onödigt egentligen med två mattor men det skapar nivåer i inredningen som gör den intressant. Textilier bidrar till bra akustik och det där ombonade som man vill åt.
Det vanligaste misstaget är att folk försöker matcha för hårt. Antingen i färger eller mönster. Dvs att man bara väljer mönster i duvblått eller bara geometriska mönster. Visst finns det en bra tanke att hålla en linje med till exempel färg, men man kan och bör blanda upp med fler färger. Annars blir det som alla kliva in i en monokrom massa och det blir snabbt ganska tråkigt. Ett annat misstag är att vi inte lägger tillräckligt mycket krut på belysning och vackra lampskärmar som ger vackert och varmt ljus. Det här är dock inte mitt område, mer än att jag vet att dålig belysning kan stjälpa vilken inredning som helst.
- Hur står sig skandinavisk design i förhållande till internationell standard?
Bra tycker jag, men främst inom arkitektur och möbelformgivning. Vi har många duktiga arkitekter och möbelformgivare i Sverige men inte lika många bra inredningsarkitekter och där tror jag att vi tappar internationellt. Jag saknar också individualism inom Sveriges designkår, väldigt mycket ser likadant ut och jag kan inte för mitt liv förstå det.
- Vad efterfrågar dina kunder?
I Sverige efterfrågas, inte helt otippat, mycket beige, ljusblått och grönt. Oftast i mitt mest minimalistiska mönster Spotty. Det är nästan komiskt. Internationella kunder plockar från hela kollektionen, vilket är underbart. Än så läge har jag inte fått så många requests på något nytt, jag tror att anledningen till det är att varumärket är relativt nytt och att utbudet är stort. Vi har i dagsläget 45 olika tyger och 12 tapeter, och mer kommer till hösten! Men jag tycker mig se en tendens hos svenska kunder att våga sig på mer färg vilket gör mig så glad!
- Topp tre konton som inspirerar dig på Instagram
@lauragonzalezofficial
Otroligt begåvad fransk inredare, vill flytta in i varenda miljö hon skapar.
@harrisvintage
Skön tjej som har ett helt sanslöst snyggt flöde av olika inredningar och dessutom är väldigt rolig på stories.
@collagerie
Fantastiskt blandning av mode, inredning och konst. Går in här och gluttar när jag behöver inspo till hur jag ska klä mig. De gör så fina collage med outfits och jag kan ofta gå tillbaka till min garderob och slänga ihop nåt efter att ha kollat här.
Nyheter, särskilda projekt som du vill dela med dig av?
Vi har precis lanserat ett kul samarbete med inredaren Nina Litchfield i London och har en intensiv vår bakom oss. Planen för hösten är att förvalta och jobba hårt, vi kommer såklart släppa lite nya mönster också. En ny tapet kommer, kanske två. Och två nya tygmönster!